Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/brianbressendorff.dk/public_html/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 5753
Børn og Uddannelse | Brian Bressendorff

Børn og Uddannelse

af | jan 30, 2017

Vores børn er vores fremtid og vi skal sikre at hele vores fremtid bliver så god som muligt. Uanset baggrund skal vores børn have en god og kærlig tid i daginstitutioner. Uanset social arv skal vores folkeskole løfte alle unge til deres bedste, give plads til forskellighed og kunne føre unge videre til alle typer ungdomsuddannelser.

  • Snak med mig her
  • Twitter

Børn i Danmark fødes ind i meget forskellige hjem. Det kan vi ikke ændre på. Men vi kan sørge for at uanset hvilken type hjem man fødes ind i og uanset hvilket postnummer man kommer fra, så får man samme forudsætninger i livet. Vi skal knække den negative sociale arv gennem mere fokus på, og bedre tilbud til vores børn og unge. Vores børn skal have tryghed og omsorg fra starten af livet. De skal vide at der altid vil være et samfund der tror på dem og som ønsker sig deres bedste. Det betyder at vi skal have verdens bedste dagplejer, vuggestuer og børnehaver. Vi skal have verdens bedste folkeskole med de bedste lærere, klasse størrelser der gør at alle elever bliver set og hørt, og en plads til at lære på forskellige måder. Når vores børn er blevet til unge mennesker skal de vælge deres egen vej mod deres drømmejob, en vej der kan gå både gennem højfaglige gymnasier, stærke erhvervsskoler, og andre ungdomsuddannelser.

Et af de første møder vi får med ”samfundet” som børn, er i daginstitutionerne. Som forældre leverer vi trygt vores børn til en række dygtige pædagoger som dagligt sørger for at vores børn har det godt. Det skal vi give pædagogerne de bedste muligheder for at leve op til. Derfor mener jeg at der skal være nok pædagoger til at give tryghed til børnene og der skal være fokus på leg. Vi skal passe meget på med new public management tankegangen i vuggestuer og børnehaver. Der skal ikke måles på hvordan børnene klarer sig i den alder, men i stedet være fokus på hvordan vi bedst understøtter læringen af de grundlæggende færdigheder, som børnene skal kunne før de kommer i folkeskolen. At lære at læse, skrive og regne hører til i folkeskolen. Men at lære de første dele af konfliktløsning sker allerede i børnehaven. Lad børn være børn og lad os bygge fundamentet for resten af deres liv allerede i her.

Folkeskolen er alle børns institution for læring. Det betyder at folkeskolen skal rumme alle typer børn. Men det kræver også at vi bruger ressourcer på det. Vi kan ikke inkludere børn med forskellige vanskeligheder i en almindelig skoleklasse uden også at bruge ekstra ressourcer på det. Og vi kan ikke forvente at en lærer skal kunne yde god individuel undervisning til 30 elever. Antallet af elever i en klasse skal ned, og der skal være lærere nok til inklusion. Når folkeskolen er for alle børn skal den også være rummelig og give plads til forskellighed. Vi lærer alle sammen forskelligt og jeg mener at folkeskolen skal kunne omfavne disse forskelligheder og have mulighed for at give forskellig indlæring til forskellige børn. Nogle lærer matematik bedre ved at svinge en hammer samtidig, så skal der være mulighed for det. Kun ved at lade børn lære på deres læringsvilkår kan vi komme den triste statistik til livs, at der stadig er 20% af eleverne der forlader folkeskolen uden at kunne læse og skrive.
Folkeskolen gør eleverne klar til en ungdomsuddannelse. Men hvis alle årene i folkeskolen retter sig mod at lære eleverne hvordan man går videre til en gymnasial uddannelse så udviser folkeskolen nemlig ikke den plads til forskellighed som den skal. Vi skal lade folkeskolen samarbejde med virksomheder om, at vise eleverne forskellige typer arbejde. Vi skal turde at lade eleverne møde håndens arbejde, blive inspireret af forskellige typer erhvervsuddannelser og i sidste ende forstå at ikke alle skal på gymnasiet. Ingen elever skal forlade folkeskolen uden at kunne læse eller skrive. Vi har ikke råd til at tabe dele af vores fremtid på gulvet i så tidlig en alder.

Jeg tror på at det betaler sig at investere i det enkelte menneske. At lade os alle sammen bruge vores fulde potentiale. Det kan vi kun gøre ved at have institutioner der løfter alle børn uanset baggrund.

Share This